اینجا دنیای خیال است و آرزو

هر چه می خواهد دل تنگت بگو

مشخصات

نام و نام خانوادگی مدرس:ش.ف              پایه :دوم ابتدایی                مدت: 45 دقیقه                  تاریخ :88/12/18           موضوع درس: معرفی اشکال هندسی          صفحات: 122و123           نام درس :ریاضی

اهداف

هدف های کلی :  اشنایی دانش اموزان بااشکال هندسی (مربع ،مستطیل ،دایره، مثلث)

هدف های جزئی و رفتاری:دانش اموز در پایان این درس می تواند:

دانش:نام اشکال را بگوید دو مثال از محیط اطراف خود که به شکل ذکر شده هستند نشان دهد و نام انرا بگوید

نگرشی:به یاد گرفتن درس از خود علاقه نشان دهد و در گروه خود با بچه ها همکاری کند.

مهارتی:از کاغذ های رنگی شکل اشکال را درست می کند.و با استفاده از اشکال هندسی نقاشی زیبایی می کشد.

وسایل کمک اموزشی

کتاب درسی ،کاغذ رنگی، قیچی ،چسب مایع ،مهر اشکال، ماسک اشکال هندسی خود ساخته

روش تدریس

ایفای نقش و پرسش و پاسخ

ارزشیابی تشخیصی (اغازین)

بچه ها در سال قبل با چه شکل هایی اشنا شده اید می توانید نام انها را بگویید؟

ایجاد انگیزه

بچه ها دیروز برادرم که از مهد کودک امده بود سوالی از من پرسید من هم گفتم بگذار از بچه های کلاس دوم بپرسم و ببینم شما او را چگونه راهنمایی می کنید؟بچه ها سوال برادرم این بودهندوانه و توپ مدرسه و میز معلم به چه شکلی هستند؟

بچه ها دست هایشان را بالا می برند تا هر کدام پاسخ هایی را بگویند در این مواقع در کلاس به صدا در می اید یکی از بچه ها در را باز می کند و می گوید خانم معلم مهمان داریم.

ارائه درس جدید

معلم

می گویم بچه ها تعارف کنید بیاید داخل.

بچه ها دوست دارید مهمانانمان را معرفی کنیم.

خوب بچه ها (مهمانان)لطفا خودتان را معرفی کنید.

 

 

بچه ها جواب می دهند

بعد نوبت به مهمان دوم می رسد.

 

 

بچه ها چی گفت؟

افرین به شما بچه های دانا.

بعد نوبت به مهمان دیگری می رسد

عزیزم خودت را به بچه ها معرفی کن.

 

 

 

 

بعد نوبت به مهمان چهارم می رسد

 

 

 

افرین به شما بچه های عزیز.

در اخر از مهمانان تشکر می کنیم تا بروند.

بعد شکل اشکال را در تخته می کشم و نام انها را از بچه ها می پرسم.

بعد به گروه خورشید مقوا کاغذ رنگی و قیچی و چسب مایع می دهم و از انها می خواهم که شکل های یاد گرفته را با قیچی ببرندو یک شکل مناسب درست کنند

بعد به گروه ماه یک ورق سفید و مهر اشکال را می زنم و از گروه می خواهم که نام اشکال را زیر انها بنویسند.

به گروه ستاره یک نقاشی کشیده شده می دهم و از بچه های گروه می خواهم که شکل هایی را که مانند دایره هستند پر رنگ کنند .

بعد به گروه ها فرصت می دهم که کار هایشان را انجام بدهند و ارائه نمایند.

دانش اموز

چشم خانم معلم

بله

 

کسی که ماسک دایره به صورت دارد می گوید من گرد گردم مثل گردو مثل توپ مثل پرتقال مثل....ببین چقدر قشنگم حالا بگو اسم من چیه؟

دایره

بچه ها من مثل کوهم مثل کله قندم مثل کلاهم ببین چقدر قشنگم 3 تا گوش دارم حالا بگو من کی هستم؟

بچه ها جواب می دهند شکل مثلث.

 

 

یچه ها من به شکل کاشی کلاسم مثل شکل بالش هستم.مثل شکل پنجره.4 تا گوش دارم ببین چقدر قشنگم.حالا بگو من کی هستم؟

بچه ها همگی با هم داد میزنند مربع نام شما مربع است.

بچه ها من به شکل در کلاس کتاب و دفتر شما هستم.به شکل پاک کن شما هستم.ببین چقدر قشنگم حالا بگو من کی هستم؟

بچه ها هم صدا جواب می دهند مستطیل

 

 

بچه ها همگی جواب انها را می گویند.

ارزشیابی پایانی

چند شکل را در تخته می کشم و از بچه ها می خواهم که نام انها را با مشخصات کلیشان بگویند.

جمع بندی

پس بچه ها یاد گرفتیم که به این اشکال (مربع ،مستطیل ،دایره و مثلث می گویند.

ارائه ی تکلیف

بچه ها برای فردا یک نقاشی با مخلوطی از شکل های یاد گرفته شده را بکشید و به کلاس بیاورید.

 

 

با عرض سلام خدمت بازدید کنندگان گرامی وبلاگ از جمله استاد گرامی.

این طرح درس اولین تجربه ی طرح درس نویسی بنده بود که می توانست بهترین خاطره ی اینجانب از دوران دانشجویی باشد ولی به خاطر الطاف بیکران همکلاسی های محترم ان گونه که می توانست پیش برود نشد.زیرا دوستان بنده نمی دانستند چگونه و به چه روشی طرح را می نویسند که من نیز جزو انها بودم. ولی با کمک پدر محترم که معلم مقطع ابتدایی است و شب بیداری خودم توانستم این کار را به پایان برسانم و روز 18 اسفند خدمت استاد محترم تقدیم نمایم .ولی گویا دوستان از این کار من ناراحت شده اند.

در همین جا از همه ی دوستان که از من رنجیده خاطر شده اند عذر خواهی می کنم.

امیدوارم بتوانم با کمک استاد محترم این وبلاگ را به سوی هر چه بهتر شدن سوگ  دهم و به ان رنگ و بوی معلمی بدهم.

 

 

[ شنبه بیست و دوم اسفند 1388 ] [ 10:44 بعد از ظهر ] [ ش.ف ]

[ ]